Hentet fra "Digitale
tekster - en selvstendig teksttype?", av Jon
Hoem
VIDEOTEX og TELETEXT
NB! Dette er tildels informasjon som er "utgått på dato",
men forhåpentligvis finnes det fremdeles ting av interesse her.
Definisjoner | Videotex
| Prestel | Teletel
(Antiope) | Telidon | Videotex
i fremtiden | Teletext | Ceefax
/ Oracle | Teletext i fremtiden
|
DEFINISJONER
Videotex og teletext kan ikke sies å være typiske representanter
for digitale medier, fordi teknologien ikke kan utnyttes fult ut. Dette
skyldes først og fremst at de fleste systemene er ment å fungere
sammen med andre medier, som medfører en rekke begrensninger. Samtidig
er systemene oftest beregnet for relativt spesialiserte oppgaver.
Disse syetemene er tatt med fordi de representerer en utvikling mot
enkle, brukervennlige grensesnitt. Ved å utnytte andre medier blir
dessuten formidlingen rimelig, noe som gjør dem attraktive i en
komersiell sammenheng.
Det hersker en viss forvirring knyttet til skillet mellom videotex og
teletext. Dette skyldes nok hovedsaklig at begge mediene kan presenteres
via fjernsynsskjermen eller datamaskiner med tilleggskort. At mange betegner
teletext som broadcast videotex er ikke egnet til å gjøre
forvirringen mindre. Et forsøk på klare definisjoner kan være
og dele systemene inn i tre grupper (Gencsei 1983:34 ) :
1. Toveis system hvor kommunikasjonen foregår
mellom én sender og én mottaker. Telefonnettet er et eksempel
på et system som fungerer på en slik måte.
2. Toveis system hvor kommunikasjonen foregår mellom én
eller flere sendere til flere mottakere. Toveis kabelsystem er et eksempel.
3. Enveis system som sender til flere mottakere. Ordinære
fjernsyns- og radiosendinger formidles på denne måten, enten
via luft eller kabel.
Videotex-systemer kan være av de to første kategoriene, mens
teletext knyttes til den tredje.
VIDEOTEX
Datamaskinbasert system som gir brukerne interaktiv tilgang til tekst og
grafikk via telefonnettet eller toveis kabel. Det muliggjør kommunikasjon
mellom brukerne og databasen samt mellom én eller flere brukere.
Mange "tradisjonelle" databaser krever egne kommandoer, passord og
spesielle overføringsprotokoller. Videotex består derimot
av et nettverk av databaser som brukeren kan lete seg frem til, i en trestruktur
av lettfattelige menyer. Systemene krever derfor ingen spesielle kunnskaper
innen databehandling (Aumente 1987:14) .
En rekke forskjellige tekniske løsninger har sett dagens lys.
Man kan skille mellom mottakerorienterte og transaksjonsorienterte system.
(Gencsei 1983:16)
Motttakerorienterte system er stort sett basert på
rene søk i databaser. Det krever liten datakraft og brukeren slipper
dermed store invisteringer i maskinvare. Den største ulempen er
at slike system gir relativt få interaktive muligheter. Transaksjonsorienterte
system medfører flere interaktive muligheter, som for eksempel
; å finne ønsket informasjon v.hj.a. søkeord, bestilling
av billetter, reservasjoner og kommunikasjon brukerne imellom.
En kan også klassifisere systemene etter hvilket dataformat som er
valgt og vektleggingen av grafiske muligheter. Når det gjelder grafikk
kan en tommelfingerregel være at europeiske system har lagt mindre
vekt på høyoppløselig grafikk enn de nordamerikanske
systemene. Dette skyldes hovedsaklig reklamens betydning. God grafikk blir
selvfølgelig regnet som et pluss, men går på bekostning
av overføringshastigheten. Denne prioriteringen avspeiler ofte hvorvidt
det er snakk om privat finansierte eller statlige prosjekt.
Et utall forskjellige videotexsystem har vært i bruk. De færreste
kan sies å være en økonomisk suksess. Her følger
en kort beskrivelse av de mest toneangivende systemene.
Prestel
Verdens første offentlige videotex-tjeneste, Prestel, ble åpnet
i London høsten 1979. Utviklingen hadde da foregått, siden
1971, ved British Telecommunications Research Laboratories. Innen ett år
kunne systemet nås av 62% av befolkningen, via det lokale telenettet.
Systemet ble gradvis utbygd ved at en rekke private organisasjoner (Information
Providers) kunne tilby sine tjenester via systemet. Den enkelte distributør
ble ansvarlig for innholdet. Prestel sørget kun for å holde
systemet i gang, man sørget for å belaste brukerne for bruk
av tjenestene, og formidlet betalingen videre, mot et mindre gebyr (Aumente
1987:27) .
Det viser seg at forbrukerne foretrekker pakkeløsninger med
faste priser. Man er i større grad villig til å betale for
tilgang til en kilde, snarere enn å betale for selve informasjonen.
Etter 1983 har derfor Prestel forsøkt å komme bort fra et
system hvor brukerne betaler pr. side. Man forsøker samtidig å
utstyre PC-brukere med tilleggsutstyr slik at de kan nyttegjøre
seg videotex via modem, noe som minsker invisteringskostnadene for brukerne.
Teletel (Antiope) Frankrike er det
landet som har gjennomført den største satsingen på
videotex. I statlig regi ble Teletel systemet knyttet til det eksisterende
telefonnettet. I 1984 ga det franske televerket bort nærmere en million
videotexterminaler (Minitel ) til franske telefonabonnenter. Samtidig kunne
systemet nås fra offentlige betalingsautomater. En elektronisk telefonkatalog
motiverte mange til å forsøke systemet. Etter å ha lykkes
med dette noen ganger ble det lettere å utnytte andre tjenester.
Teletel ble utviklet parallelt med det franske teletextsystemet - Didon..
Antiope er navnet på standarden som definerer et felles format. Minitel-terminalene
kan fungere som dekodere både for teletel og Didon (Aumente 1987:33)
.
På samme måte som i England ble tjenestene etterhvert levert
av eksterne organisasjoner. En viktig forskjell er imidlertid selve distribusjonen.
Prestel, og flere av de amerikasnke systemene, formidler informasjonen
via store sentrale databaser har franskmennene satset på et desentralisert
system. De som samler informasjonen sørger i stor grad for distribusjonen.
Eierne av telenettet fikk i stedet sikret sin fortjeneste gjennom den økte
bruken av telefonnettet. Teletel legger vekt på interaktive muligheter
snarere enn statisk informasjon. Systemet er dessuten svært åpent,
med mange databaser som er lette å bruke. (Aumente 1987:37) .
Erfaringer viser at tilgang til store og oppdaterte informasjonsmengder
ikke appellerer mest til brukerne. Disse ønsker snarere muligheter
for to-veis kommunikasjon, som f.eks. elektronisk post, telebanking og
teleshopping. (1987:30) .
Telidon
Telidon er et kanadisk system som har vært ledende i utviklingen
av de nordamerikanske systemene. Etter å ha forkastet den britiske
modellen bestemte man seg, i 1978, for å utvikle et system med bedre
oppløsning og mer avansert grafikk. Telidon kunne vise til en oppløsning
på 240x320 billedpunkter, mot 60x80 for de første utgavene
av det britiske systemet. På samme måte som det franske Antiope
ble Telidon utviklet som en standard for både videotex og teletext.
Etter 1984 dabbet imidlertid utviklingen av telidon kraftig av som en følge
av myndighetenes prioriteringer. (Aumente 1987:41)
Videotex i fremtiden
Sett under ett har utviklingen av videotex fått en stadig mer marginal
betydning. Det kan nok i stor grad tilskrives det faktum at svært
få system har fått en vellykket komersiell anvendelse. En rekke
fiaskoer kan nevnes bl.a. amerikanske Knight-Ridder Newspapers Inc.'s Viewtron
. Det var et ambisiøst videotex-prosjekt som hovedsaklig satset
på privatmarkedet i den sørlige delen av Florida (Aumente
1987:55) Selskapet ble nedlagt i 1986, etter at man hadde brukt rundt 45
millioner dollar. Omtrent like dårlig gikk det med Los Angeles Times's
Gateway . De måtte også stenge i 1986, etter to års drift
og 30 millioner dollar i tap. I ettertid kan en sette fingeren på
en rekke feilvurderinger. For Viewtrons og Gateways del besto den første
feilen i at man forsøkte å selge mottakerenheter til en pris
kundene ikke var villig til å betale. Den franske modellen med å
gi vekk terminalene for en slikk og ingenting ville faktisk svart seg langt
bedre. Generelt har også en betydelig feilsatsing bestått i
å lagre informasjonen i store databaser. De aller fleste brukere
var kun interessert i en mindre del av tjenestene og lite interessert i
å betale for alt det de ikke nyttegjorde seg. (1987:45)
Nyhetstjenester, som favner over et vidt spekter, har spillt en sentral
rolle i så godt som all satsing på videotex. Tiltross for at
det ikke er hovedgrunnen til at private abonnenter knytter seg til systemene.
Brukerne er snarere interessert i interaktive muligheter og spesialiserte
nyhetstjenester (1987:114) . Det lureste ser derfor ut til å være
å desentralisere tilbudet og la den enkelte "information provider"
konsentrere seg om å formidle kunnskap innenfor et relativt snevert
område. Kapasiteten på nettverket kan dermed frigjøres
til rene kommunikasjons-oppgaver samtidig som brukerne kan få et
mer spesialisert tilbud.
Det har det være vanskelig å skape et levedyktig marked
for videotex med privatpersoner som målgruppe. I fremtiden finnes
kanskje det største potensialet finnes i såkalt Public Access
Videotex (PAV) hvor en gjør spesiallagde terminaler tilgjengelig
for avgrensede målgrupper. Dette har vist seg vellykket i kombinasjon
med videoplate-teknologi på flyplasser, i større varemagasin
og i turistnæringen. (Aumente 1987:18) Slike system kan lagre store
mengder tekst og bilder lokalt, og kun benytte telefonnettet når
brukeren ønsker å foreta en bestilling eller har spørsmål
som går utover det som vanligvis er av interesse.
Den teknologiske utviklingen har gitt brukere av personlige datamaskiner
stadig bedre brukergrensesnitt. I forhold til privatmarkedet kan en derfor
se for seg at begrepet videotex forsvinner ettersom tilsvarende tjenester
i økende grad tilbys via andre typer databaser.
TELETEXT
En-veis system som overfører data via TV- eller radiosignal som
et supplement til ordinære programmer. Ved å utnytte ledige
linjer i TV-signalet - VBI (Vertical Blanking Interval) - kan en sende
informasjon i en kontinuerlig loop, uten at det påvirker de ordinære
signalene (Aumente 1987:19) . Teletext er derfor en svært rimelig
kommunikasjonsform. Produksjonskostnadene er nede på én femtienedel
av de billigste konvensjonelle fjernsynsprogrammene (1987:31) .
Systemene gjør det mulig å velge ut informasjon, men de
er på ingen måte interaktive, ettersom mottakeren ikke kan
kommunisere direkte med senderen. Brukerne kan kun velge blant den informasjonen
som til enhver tid er lagt ut i loopen.
Teletext kan integreres i de ordinære fjernsynsprogrammene, noe
som f.eks. muliggjør at et program kan tekstes for døve og
på flere språk.
Man skiller mellom systemer med fast eller variabelt dataformat. Både
den franske og den kanadiske teletextvarianten bygger på et variabelt
dataformat. Det innebærer at det ikke er noen sammenheng mellom tegnenes
plassering på skjermen og hvor de befinner seg i datablokken. Informasjon
som angir possisjonen må derfor sendes som en del av datastrømmen.
Data fra eksterne datamaskiner kan tas imot av systemet med små tilpassninger.
Det er imidlertid svært ømfintelig og krever kompliserte kontollstruktutrer.
Dette stiller krav til mottakeren, som trenger en dekoder med relativt
stor datakraft. Variabelt dataformat brukes i North American Broadcast
Teletext Specification (NABTS) .
Det britiske teletext-systemet bruker derimot et fast dataformat. Dette
systemet utnytter egenskaper ved fjernsynsignalet for å sikre at
tegnene får riktig plass på skjermen. Det kreves derfor lite
databehandling i mottakerenheten, noe som gir langt billigere dekodere.
Systemet har derfor fått stor utbredelse og bygges i dag inn i de
fleste moderne fjernsynsmottakere (Mothersole 1990:11-15) . Pris har vært
avgjørende for hvilket system som har fått komersiell anvendelse.
Også her har prisfallet på datakraft vært dramatisk.
De dekodere som settes inn i fjernsynsapparatene i dag koster derfor svært
lite.
Ceefax / Oracle
Det første systemet, Ceefax (See Facts), ble konstruert for BBC
allerede i 1972. Da hadde The BBC Research Department lenge forsøkt
å finne en effektiv metode for teksting for hørselshemmede.
Isolert sett var dette lite lønnsomt. Først når rimelige
integrerte kretser kom på markedet kunne en utvide systemet utvides
slik at alle seere kunne ha nytte av det. I 1974 ble man enige om en standard
og ytterligere et system ble lansert av Independent Television Broadcasting
Authority ; ORACLE (Optional Reception of Announcements by Coded Line Electronics).
Systemene bruker seks farger samt svart og hvitt til å vise tekst
og enkel grafikk . Med tekst og grafikk på hver linje kunne en sende
to sider pr. sekund.
Det britiske teletext-systemet har senere blitt utviklet i flere land.
I 1984 dannet det grunnlaget for World System Teletext (WST), et standard
som i dag brukes i over tredve land. (Mothersole 1990:5) WST består
av fem nivå, med stigende krav til oppløsning og overføringskapasitet.
Teletext i fremtiden
USA er et av landene i verden med flest fjernsynsapparater i forhold til
innbyggertallet. Bortimot femti prosent av disse er tilknyttet kabel-TV.
Dette burde være ideelle forhold for å introdusere teletext.
Det har da hellert ikke manglet på forsøk, men få har
oppnådd komersiell suksess. Det skyldes hovedsaklig flere konkurrerende
standarder, mangel på rimelige dekodere samt fjernsynsindustriens
generelle skepsis til teletext (Aumente 1987:97) . Den i utgangspunktet
britiske WST-standarden har riktignok fått stor utbredelse i andre
deler av verden. Til gjengjeld byr denne standarden på en, mildt
sagt, svært laber billedkvalitet og lang omløpstid.
Det voksende hjemmedatamarkedet, kombinert med nye fjernsynsstandarder,
kan imidlertid vise seg å gi teletext et oppsving i fremtiden. Det
liten tvil om at en digital standard for høyoppløselig fjernsyn
(HDTV) vil komme (Lechner 1992) . Fremtidens fjernsynsteknologi vil dermed
basere seg på mer avansert databehandling enn det vi finner i dagens
personlige datamaskiner (Maartmann-Moe 1993) . Det vil opplagt åpne
for nye teletext-standarder, med en dramatisk bedret grafikk og et langt
bredere informasjonstilbud enn hva vi har i dag. Det som bremser utviklingen
synes imidlertid ikke å være selve teknologien, men snarere
de medie- og industripolitiske konsekvenser som nye standarder kan føre
med seg. Man må også ta stilling til spørsmål
om hvorvidt man skal prioritere økt billedkvalitet eller et bredere
informasjonstilbud, i form av bedre teletext-systemer og interaktivt fjernsyn.
Dagens sytemer lider under mangel på interaktive muligheter.
Informasjonen knyttes til de ordinære fjernsynssignalene, noe som
fører til at alle mottaker, som ser på samme kanal, mottar
identisk informasjon. At teletextsidene er knyttet til fjernsynsbildene
fører også til at ventetiden, fra man har bestemt seg for
å kalle opp en side til den endelig vises på skjermen , blir
sjenerende lang. Det siste kan imidlertid løses relativt enkelt
ved å forsyne mottakerapparatet med noen megabyte RAM. Dette har
allerede kommet på enkelte dyrere fjernsynsmodeller.
Interaktiv kommunikasjon mellom sender og mottaker lar seg imidlertid
ikke gjøre, så lenge signalene blir sendt over eteren, sammen
med den ordinære billledinformasjonen. For å oppnå interaktivitet
må man derfor skille teletext-informasjon og billedinformasjon, samtidig
som man benytter andre medier til kommunikasjon fra mottaker til sender.
Dette er med på å gjøre skillet mellom teletxt og videotex
mer diffust.
Det mest åpenbare mediet for slik, toveis, kommunikasjon er telefonen,
som jo er svært utbredt. Det norske TV2 benytter et slikt system
som lar brukeren kommunisere med senderen via telefonnettet. Systemet er
riktignok svært primitivt, ettersom brukeren kun kan skrive inn tekstinformasjon
ved å ringe opp en sentral og deretter taste inn tallkoder som tilsvarer
de tegnene hun ønsker å legge inn. Det blir imidlertid mulig
å nå et stort antall potensielle seere, noe som ser ut til
å ha gitt dette tilbudet en viss popularitet som annonsemedium. I
USA har telefonen vært benyttet på lignende måter over
lengre tid. Nå har man gått et steg videre i og med at Federal
Communications Commission (FFC) har godkjent tilknytting av radiofrekvenser
til fjernsynskanaler. Dermed blir det mulig å utvikle systemer der
seeren kan kommunisere med senderen, uten å være avhengig av
en kabelforbindelse (Maartmann-Moe 1993) .
Siden etersendte fjernsynssendinger spres til et stort antall mottakere
lar det seg ikke gjøre å skreddersy et teletext-tilbud til
den enkelte seer. Hvis man har tilgang til flere kanaler, for eksempel
via satellitt, vil det imidlertid være store informasjonsmenger som
er tilgjengelig.
Problemet blir å systematisere informasjonen, og gjøre
den tilgjengelig på en brukervennlig måte. Her finnes det imidlertid
produkter som lar brukeren automatisere utvelgelsen, slik at den informasjonen
som interesserer den enkelte kan presenteres separat. Et eksempel er HyperCom,
er en fjernsynsmottaker, uten skjerm, som kan plasseres i en hjemmedatamaskin.
Mottakeren kan dekode teletext-signaler, slik at disse kan systematiseres
ved hjelp av programvare som lagres i datamaskinen. Tilsammen danner dette
en effektiv enhet, som kan "tune" inn forhåndsvalgte kanaler å
hente ut den informasjonen som interesserer brukeren. Dermed lar det seg
gjøre å få aktuelle nyheter, værmelding, børskurser
etc. , fra forskjellige kilder, presentert som et samlet dokument. Brukeren
kan rett og slett lage sin egen elektroniske avis som oppdateres kontinuerlig.
En slik asynkron formidling vil i mange tilfeller være langt mer
effektiv enn hva tilfelle er ved synkron, interaktiv kommunikasjon.
Mulighetene blir stadig større ettersom det kommer flere kanaler
som benytter hele fjernsynssignalet til teletext-informasjon (Full-field
Teletext Systems). Dagens system utnytter kun 16 VBI-linjer. Hvis det ikke
er et videosignal til stede kan teletext- informasjonen bruke alle de overførte
linjene, noe som øker overføringskapasiteten med 18. (Mothersole
1990:7) .
Kombineres dette med systemer som HyperCom vil man ikke lenger være
avhengig av korte "looper" for å forhindre lang ventetid. Dermed
er det mulig å sende store informasjons-mengder, selv med dagens
fjernsynsteknologi. Hvis brukeren i tillegg har en mulighet for å
kommunisere med senderens database, via telefon- og kabelnettet eller radio,
er det i og for seg mulig å danne interesse- / nyhetsgrupper noenlunde
lik de som finnes på datanettverkene.
Hentet fra "Digitale
tekster - en selvstendig teksttype?", av Jon
Hoem