Reiseruten

i 1862

i 2003

Stedene


Kart

Prillarguri

8. juli 2003 - Loftsgård

Denne tidligere skysstasjonen ved Otta var ikke så lett å finne. Mye er forandret på 140 år: Skysstasjonene finnes ikke lenger, hovedveien er lagt fullstendig om, jernbanen har kommet og en masse nye bygninger.

På vei opp til Otta passerer vi Kringen. I 1612 var det et slag her mellom nordmenn og skotske leiesoldater på vei til Sverige. Prillarguri er i ettertid blitt den mest kjente personen etter Slaget ved Kringen.

LoftsgårdVi roter som vanlig litt rundt før vi spør oss litt for. Etter en stund finner vi fram til en gammel gård. En nabo forteller at dette har vært en skysstasjon tidligere. Vi konferer litt med kartet og konkluderer med at dette må være stedet.

Her er det forresten full aktivitet. Det skal tydeligvis bygges en mengde boliger på jordet, rett ved gården. Vi rister av oss ethvert snev av byggfaglig interesse og setter kursen for Selsverket før vi avslutter dagen med å kjøre opp til Mysuseter i Rondane.

Ibsen tok imidlertid vestover mot Åsåren, lenger oppe i Ottadalen.

Kommentar:

Litt om Otta
Før jernbanen kom til Otta i 1896 var området preget av 3 store gårder: Sygard Loftsgård, Ottekra og Mostugu. Otta var endestasjon for Dovrebanen fram til 1913. På grunn av det ble det laget bilveier Geiranger-Nordfjord-Otta (1915) og Ottadalen-Geiranger-Stryn (1920).

Steinindustrien i området er basert på produksjon av kleber og skifer. Produksjonen har tradisjonar tilbake til vikingetida, men virksomheten ekspanderte kraftig på slutten av 1800-talet på grunn av bedre kommunikasjon.

J H & P O M - Mediesenteret 2003